Header AD

3 βήματα για να διαμορφώσετε ευκολότερα μια νέα συνήθεια

Έχετε ποτέ βιώσει μια αρχική έκρηξη ενθουσιασμού για μια νέα συνήθεια ή απόφαση, αλλά μετά από λίγο προσγειωθήκατε απότομα στην... πραγματικότητα και στη δυσκολία που αυτή μπορεί να φέρει; Αν η απάντηση εδώ είναι ναι, τότε πιθανώς να τα έχετε βάλει πολλές φορές με τον εαυτό σας για το γεγονός ότι πολύ συχνά δεν καταφέρνετε να φέρετε εις πέρας του στόχους σας και αρχίζετε να πιστεύετε ότι δεν είσαι ικανοί να αλλάξετε. (Κάτι που όμως δεν αληθεύει!).

Μπορούμε να δούμε τη διαδικασία αλλαγής συνηθειών λίγο πολύ σαν το άνοιγμα ενός νέου μονοπατιού σε ένα δάσος. Αρχικά, μπορεί να νιώσετε ευχάριστα καθώς κόβετε δέντρα και κλαδιά στο δρόμο σας, αλλά ανάλογα με τη φύση και τον ορίζοντα εκείνης της νέας συνήθειας, μπορεί να είναι εύκολο να υποχωρήσετε ή να οπισθοδρομήσετε σε εκείνο το παλιό μονοπάτι που χρειάζεται λιγότερη αντίσταση. Ωστόσο, τι θα κάνατε αν κάποιος σας υπενθύμιζε ότι μετά από αυτή τη αρχική δύσκολη δουλειά, ύστερα θα ήταν πιο εύκολο· θα χρειαζόταν απλά να περπατήσετε πάνω στο μονοπάτι, στρώνοντας το χώμα και τα χορτάρια σε κάθε βήμα;


Παρακάτω, δίνονται τρεις συμβουλές που θα μπορούσαν να σας βοηθήσουν να φέρετε εις πέρας το ομολογουμένως δύσκολο έργο της διαμόρφωσης μιας συνήθειας:

1. Καινοτομία

Όταν μια εμπειρία είναι πρωτοποριακή και φρέσκια, ξεχωρίζει περισσότερο στο μυαλό μας και έτσι είναι πιο πιθανό να τη θυμόμαστε για μεγαλύτερο διάστημα. Μήπως υπάρχει κάποια νέα και θετική εμπειρία που μπορεί να λειτουργήσει ως εφαλτήριο αυτής της νέας συνήθειας και την οποία θα μπορούσατε επίσης να χρησιμοποιήσετε ως μια ανταμοιβή/επιβράβευση;

Ας υποθέσουμε ότι προσπαθείτε να χτίσετε τη νέα συνήθεια του να γυμνάζεστε πιο συχνά. Μπορείτε να σκεφτείτε ένα ιδιαίτερο μέρος στο οποίο δεν έχετε πάει ακόμα για πεζοπορία ή περπάτημα ή ένα είδος χορού για το οποίο ενδιαφερόσασταν ανέκαθεν· κάτι που μπορεί να σηματοδοτήσει το ξεκίνημα της νέας σας ρουτίνας. Με ποιες άλλες πρωτότυπες εμπειρίες θα μπορούσατε να ανταμείψετε τον εαυτό σας όταν έχετε εκπληρώσει συγκεκριμένους στόχους μετά από, ας πούμε, μια εβδομάδα, δύο, έναν μήνα, τρεις και ύστερα έξι…; Θα αρχίζετε έτσι να συσχετίζετε αυτές τις πρωτότυπες, φρέσκιες εμπειρίες με τη νέα συνήθεια, κάτι δηλαδή που θα λειτουργεί ως θετική ενίσχυση.

2. Επανάληψη

Αν και αυτό μπορεί να φανεί αντίθετο της «καινοτομίας», η επανάληψη είναι επίσης εξαιρετικά σημαντική για τη διαμόρφωση μιας συνήθειας. Χωρίς την περιστασιακή καινοτομία, η οικοδόμηση μιας νέας συμπεριφοράς ή μοτίβου σκέψης μπορεί να φαντάζει αγγαρεία, αλλά χωρίς την επανάληψη, δεν πρόκειται ποτέ να εσωτερικευθεί και να γίνει αυτοματοποιημένη ή φυσική. Στην περίπτωση, για παράδειγμα, της περισσότερης γυμναστικής, μπορεί να φανεί απαραίτητο να ασκήστε λιγότερη ώρα αλλά σε συχνή βάση, έτσι ώστε το σώμα σας να αρχίζει να περιμένει και να απολαμβάνει εκείνη την καθημερινή δόση γυμναστικής, παρά να εξουθενώνεται με μεγαλύτερες σε χρόνο και απροσδόκητες επισκέψεις στο γυμναστήριο.

Πρόσφατη έρευνα από το University College του Λονδίνου έδειξε ότι ο χρόνος ποικίλλει όσον αφορά στην εγκαθίδρυση μιας συνήθειας, ανάλογα με το άτομο και το είδος της συνήθειας που προσπαθεί να καλλιεργήσει. Αλλά κατά μέσο όρο, στην έρευνα χρειάστηκε περίπου 66 μέρες μια συνήθεια να αυτοματοποιηθεί και να φανεί φυσική, κάτι που σημαίνει ότι αν επαναλάβετε και επαναλάβετε ξανά εκείνη τη δραστηριότητα για λίγο παραπάνω από δύο μήνες, μπορείτε ύστερα να χαλαρώσετε για μια πιο εύκολη διαδικασία διαμόρφωσης.

3. Συσχετισμός με θετικές εμπειρίες

Όσες περισσότερες συνδέσεις κάνουμε με τις θετικές συσχετίσεις και τα πιθανά αποτελέσματα αυτής της νέας συνήθειας, τόσο πιο πιθανό είναι να νιώσουμε ότι έχουμε κίνητρο να φέρουμε εις πέρας τους στόχους μας. Και η κινητοποίηση παίζει τεράστιο ρόλο όσον αφορά στη διαδικασία αλλαγής! Όταν επαναλαμβάνουμε στον εαυτό μας ότι αυτή η διαδικασία θα είναι τόσο σκληρή και δύσκολη σαν αγγαρεία, προετοιμάζουμε τον εαυτό μας για αποτυχία και αντίσταση.

Αντιθέτως, μπορείτε να κατευθύνετε την προσοχή σας σε όλες εκείνες τις φορές στο παρελθόν που γευτήκατε λίγο από αυτή τη νέα σας συνήθεια και σας άρεσε τόσο πολύ… Τώρα, αναλογιστείτε όλη τη θετική επίδραση εκείνης της νέας συνήθειας στη ζωή σας, μόλις ενσωματωθεί πλήρως στο καθημερινό σας πρόγραμμα. Σε κάποιο σημείο, θα κοιτάξετε πίσω στο χρόνο και θα σκεφτείτε «Νιώθω τελικά τόσο χαρούμενος/η που δεν τα παράτησα, αλά προχώρησα! Άνοιξα ένα νέο μονοπάτι και τώρα βλέπω τη θετική διαφορά που έκανε στη ζωή μου».
3 βήματα για να διαμορφώσετε ευκολότερα μια νέα συνήθεια 3 βήματα για να διαμορφώσετε ευκολότερα μια νέα συνήθεια Reviewed by athinapoli gr on 5:00 π.μ. Rating: 5